prawko.com.pl

Blog tematyczny o motorach, samochodach i lifestyle'u.

Samochody

Budowa i działanie sprzęgła samochodowego

Budowa i działanie sprzęgła samochodowego

Sprzęgło stanowi dość istotny element eksploatacyjny w każdym samochodzie. Sprzęgło samochodowe jest złożone z trzech podstawowych składowych, takich jak tarcza sprzęgła, docisk sprzęgła oraz łożysko sprzęgła. Warto dowiedzieć się na ich temat nieco więcej, a także zapoznać się z najważniejszymi aspektami ich budowy i położenia w sprzęgle.

Sprawdź także: Wymiana oleju – dlaczego jest tak ważna?

Tarcza sprzęgła

Wśród najważniejszych elementów sprzęgła samochodowego można wskazać przede wszystkim tarczę sprzęgła. W tarczy sprzęgła występują okładziny, które mocowane są za pomocą nitów oraz elementów sprężystych. Dzięki takiej strukturze możliwe jest wyeliminowanie szarpania samochodu podczas ruszania z miejsca. Okładziny charakteryzują się wyjątkowo wysokim poziomem odporności na ścieranie oraz działanie wysokiej temperatury. Oprócz tego w tarczy sprzęgła można znaleźć taki element jak tłumik drgań skrętnych. Dzięki niemu możliwe jest ograniczenie drgań, które przekładają się z silnika na skrzynię biegów. W samochodach można znaleźć różne rodzaje sprzęgieł. Mogą to być zarówno sprzęgła jednotarczowe, jak i dwutarczowe, a nawet trzytarczowe. Sprzęgła o większej ilości tarcz wykorzystywane są w pojazdach specjalnego przeznaczenia, na przykład samochodach terenowych.

Docisk sprzęgła

Budowa sprzęgła samochodowego obejmuje także taki element jak docisk sprzęgła. Odpowiada on za właściwe dociskanie tarczy sprzęgłowej do koła zamachowego. Docisk sprzęgła pracuje w wysokich temperaturach, dlatego powinien mieć możliwość sprawnego odprowadzania ciepła. Bezpośrednio współpracuje z tarczą sprzęgła i jest wyposażony w specjalną osłonę. Osłona stanowi połączenie poszczególnych elementów, co jest możliwe dzięki wykorzystaniu sprężyn płytkowych. Natomiast same sprężyny płytkowe mają możliwość dociskania lub odsuwania docisku do tarczy sprzęgła, jeśli napęd sprzęgła jest rozłączony. Docisk sprzęgła jest przymocowany bezpośrednio do koła zamachowego i wraz z nim się obraca. Ma możliwość przesuwania się wzdłuż osi sprzęgła, gdy jest ono włączone lub rozłączone.

Łożysko sprzęgła

Kolejnym elementem wyposażenia sprzęgła samochodowego jest jego łożysko. Łożysko oporowe kładzie nacisk na sprężynę talerzową docisku, co sprawia, że pomiędzy poszczególnymi elementami powstaje luz. Tarcza dociskowa staje się nieco odsunięta od tarczy sprzęgłowej, co sprawia, że możliwe staje się rozłączanie sprzęgła. Łożysko sprzęgła znajduje się w centralnej części osi sprzęgła. Jest ono prowadzone na tulei, która zamocowana jest zazwyczaj przy skrzyni biegów. Siła tarcia pomiędzy poszczególnymi elementami sprzęgła samochodowego sprawia, że napęd jest przekazywany bezpośrednio do skrzyni biegów. Wśród elementów mechanizmu wyciskowego sprzęgła można znaleźć także pedał sprzęgła, który jest bezpośrednio połączony z widełkami, które przesuwają łożysko. Sterowanie poszczególnymi elementami sprzęgła samochodowego może być realizowane na różne sposoby. Wśród nich można wskazać między innymi metodę mechaniczną. Jednak w obecnych czasach bardzo często są wykorzystywane również sprzęgła hydrauliczne.

Udostępnij