swiatla do pokazania na egzaminie

Jeśli masz pytania dotyczące nauki jazdy, sposobu szkolenia, przepisów prawnych.
Regulamin forum
Przeczytaj FAQ zanim stworzysz nowy wątek!
patryk327
Ledwo się telepie
Ledwo się telepie
Posty: 10
Rejestracja: pn, 26 sty 2009, 21:13

swiatla do pokazania na egzaminie

Postautor: patryk327 » wt, 27 sty 2009, 9:53

na egzaminie muszę pokazać :
- światła postojowe
- światła mijania
- światła drogowe
- światła przeciwmgłowe
- kierunkowskazy lewy, prawy
- światła awaryjne
- światła stop
- światła cofania
- klakson
czy to wszystko?

Awatar użytkownika
alasya
Gna przed wszystkimi
Gna przed wszystkimi
Posty: 747
Rejestracja: czw, 28 lut 2008, 18:39

Postautor: alasya » wt, 27 sty 2009, 10:11

- sw. cofania -> pamietaj na wl. kontrolkach!
reszte na wl. silniku (2 razy przekrecony kluczyk):
- swiatla pozycyjne powiedz na egzaminie (nie postojowe)
- sw. oswietlenia tablicy rejestracyjnej
- sw. mijania
- sw. drogowe (dlugie)
- kierunkowskazy
- sw. awaryjne
- sw. przeciwmgielne
- sw. stopu
- i na koncu oczywiscie klakson :)

powodzenia ;)

Awatar użytkownika
BiałaDama
Moderator / Admin
Moderator / Admin
Posty: 960
Rejestracja: czw, 18 gru 2008, 12:25

Postautor: BiałaDama » wt, 27 sty 2009, 11:34

Nie mów klakson, tylko sygnał dźwiękowy!

Awatar użytkownika
alasya
Gna przed wszystkimi
Gna przed wszystkimi
Posty: 747
Rejestracja: czw, 28 lut 2008, 18:39

Postautor: alasya » wt, 27 sty 2009, 11:42

BiałaDama pisze:Nie mów klakson, tylko sygnał dźwiękowy!


"jeden pies" :P ja na swoim egz. mowilam klakson i egzaminator nie zwrocil mi za to uwagi

Zeraili
Ledwo się telepie
Ledwo się telepie
Posty: 19
Rejestracja: czw, 15 sty 2009, 13:35

Postautor: Zeraili » wt, 27 sty 2009, 13:15

Witam.

Oto krótki przepis na sprawną kontrolę świateł zewnętrznych.

Wsiadamy do samochodu i włączamy silnik.
Zaciągamy hamulec ręczny.
Włączamy światła.
- awaryjne
-mijania ( włączenie spowoduje automatyczne włączenie świateł pozycyjnych - zgodnie z warunkami technicznymi pojazdów)
-drogowe ( w zależności od typu pojazdu, mogą występować różne źródła światłą. )

Jeśli będzie to żarówka 2 włóknowa H4 to wtedy po włączeniu świateł drogowych włókno odpowiedzialne za światła mijania przestaje świecić w tym wypadku pozostaje przy sprawdzeniu przedniego oświetlenia wskazać tylko drogowe wrócić do pojazdu i wyłączyć drogowe i wskazać mijania.. Jeśli światła drogowe i mijania mają niezależne źródło światłą wtedy nie trzeba wyłączać drogowych żeby wskazać mijania ponieważ oby dwie żarówki będą się świecić ( np. Corsa C ma 2 źródła światła ( mijania – H7 żarówka, światła drogowe – H1 lub H7 , a Toyota Yaris 1 źródło światłą H4 odpowiedzialne za światło drogowe i mijania)

-przeciwmgłowe tylne ( przednie jeśli występują)

Wysiadając z samochodu sprawdzamy sygnał dźwiękowy.

Wychodzimy z samochodu i udajemy się na przód pojazdu. Po drodze sprawdzamy działanie światła awaryjnego po prawej stronie pojazdu.

Pokazujemy poszczególne światła na jednym reflektorze.

Czyli światło pozycyjne, mijania, drogowe, awaryjne (przeciwmgłowe jeśli występuje) , po sprawdzeniu jednego reflektora podchodzimy do drugiego i informujemy że z drugiej strony również sprawne, nie zapominając o bocznym świetle awaryjnym. następnie udajemy się na tył pojazdu ale nie od strony kierowcy co pozwoli już na sprawdzenie zamknięcia poszczególnych drzwi. ( o sprawdzeniu poinformować egzaminatora np. drzwi z prawej strony pojazdu zamknięte.)

Tylna część pojazdu i podobnie opisujemy światła na podstawie jednej lampy ( jeśli światło przeciwmgłowe występuje w niej to opisujemy na jej podstawie)

1 światło pozycyjne
2. światło przeciwmgłowe tylne
3. Powinno się wskazać odblaski ( jest to również element oświetlenia pojazdu zgodnie z rozp. w sprawie warunków technicznych pojazdów.) trudno powiedzieć jak sprawdzić działanie, w zależności od ośrodka albo wystarczy wskazać albo wskazać i powiedzieć że jest czyste. ( jak wiadomo zabrudzony odblask nie będzie spełniał swojej funkcji)

Dodatkowo wskazujemy oświetleni tablicy rejestracyjnej tylnej.
Informujemy że druga lampa również posiada sprawne oświetlenie.

Wracając na miejsce kierowcy sprawdzamy zamknięcie klapy bagażnika, i drzwi lewych pojazdu.

Wsiadamy do pojazdu i wyłączamy wszystkie źródła światła.

Naciskamy pedał hamulca i prosimy egzaminatora o potwierdzenie sprawności działania światła STOP.

Następnie wyłączamy stacyjkę i przekręcamy w pozycje 2. ( zapłon)

Wciskamy sprzęgło wrzucamy bieg wsteczny.

Wysiadamy z pojazdu i przechodzimy na tył sprawdzając czy światło informujące o cofaniu jest sprawne.

Wracamy do pojazdu.

Natomiast jeśli chodzi o kierunkowskazy to można to zrobić dwojako.

Po pierwsze w każdym pojeździe istnieje kontrolka sprawności działania kierunkowskazów (zgodnie z rozp. w sprawie warunków technicznych pojazdów) i można w ten sposób sprawdzić działanie kierunkowskazów.

Należy poinformować egzaminatora że działanie kierunkowskazów sprawdzamy na kontrolce działania i poinformować po włączeniu prawego oraz lewego kierunkowskazu że są one sprawne. I to tyle.

Jak działa owa kontrolka ? To proste jeśli kierunkowskazy są sprawne, to kontrolka wydaje specyficzny dźwięk oraz informuje w postaci wizualnej na desce rozdzielczej, o częstotliwości cyklów włączania lampy. ( 90 /30 )
Jeśli kierunkowskaz nie działa prawidłowo kontrolka informuję kierowcę albo poprzez bardzo szybkie działanie, lub też poprzez brak informacji, lub ciągłe świecenie kontrolki w zależności od modelu pojazdu. ( w nowszych pojazdach raczej ta 2 i 3 opcja ).

Co do warunków technicznych odsyłam do Dz.U. nr 32 z 31 grudnia 2002. w sprawie warunków technicznych pojazdu oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. ( odnośnie kontrolki działania informacja przy końcu w tabelkach z właściwościami świateł pojazdu)

Oczywiście zawsze można biegać dookoła samochodu i sprawdzać ( na własne oczy czy kierunkowskazy działają)


Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
alasya
Gna przed wszystkimi
Gna przed wszystkimi
Posty: 747
Rejestracja: czw, 28 lut 2008, 18:39

Postautor: alasya » wt, 27 sty 2009, 13:19

łooo ile tego :shock:

Zeraili pisze:Oczywiście zawsze można biegać dookoła samochodu i sprawdzać ( na własne oczy czy kierunkowskazy działają)


w walbrzyskim word-dzie kaza niestety latac wkolo samochodu przy wlanczaniu kazdego swiatla i okresleniu jakie sw. wlanczamy :lol:

Zeraili pisze:Pozdrawiam.

rowniez pozdrawiam ;)

Zeraili
Ledwo się telepie
Ledwo się telepie
Posty: 19
Rejestracja: czw, 15 sty 2009, 13:35

Postautor: Zeraili » wt, 27 sty 2009, 14:07

Witaj.

W Bielsku Białej egzaminatorzy bardzo dobrze oceniają płynność wykonania tego zadania i zawsze taka osoba ma duży plus jeśli robi to w ten sposób. Całość przy dobrym wyuczeniu zabiera 5 min. :)

Pozdrowionka

Nastka55
Śmiga, aż miło
Śmiga, aż miło
Posty: 168
Rejestracja: pn, 05 sty 2009, 11:40

Postautor: Nastka55 » wt, 27 sty 2009, 17:12

w suwalskim WORDzie tez kaza latac dookola samochodu i wszystko pokazywac:)

Awatar użytkownika
Gngr Dogg
Pędzi prosto
Pędzi prosto
Posty: 318
Rejestracja: pt, 03 paź 2008, 20:26

Postautor: Gngr Dogg » wt, 27 sty 2009, 22:20

Mi się jednak wydaje, że zależy od egzaminatora, gdyż sam czekając na egzamin widziałem jak nie którzy pokazywali tylko "część" świateł, a ja z kolei musiałem biegać dookoła (jak na rondzie :D)

Awatar użytkownika
__TYNKA__
Wlecze się w ogonie
Wlecze się w ogonie
Posty: 106
Rejestracja: śr, 23 kwie 2008, 10:12

Postautor: __TYNKA__ » wt, 27 sty 2009, 22:47

zgadzam sie z moim poprzednikiem :) ja na egzaminie nie pokazywałam świateł gdzie które są, tylko sprawdziłam czy wszystkie działają, ale widziałam ze inni pokazuja pokolei :)

Awatar użytkownika
Nookie
Śmiga, aż miło
Śmiga, aż miło
Posty: 221
Rejestracja: wt, 14 paź 2008, 19:55

Postautor: Nookie » wt, 27 sty 2009, 23:16

Ja na swoim egzaminie nie wyszedłem nawet z samochodu by wskazać światła. Pamiętam, że jak włączałem światła po kolei to zrobiłem to tak szybko, że egzaminator nie zauważył kiedy włączyłem drogowe.

Być może decyzja egzaminatora czy zdający ma wysiąść z pojazdu czy nie pokierowana jest zachowaniem kursanta podczas uruchamiania każdego światła. Jeśli ten zastanawia się, które światło włączyć albo co gorsza, które właśnie włączył, być może sprawdzający naszą wiedzę musi się upewnić czy aby na pewno wiemy co właśnie zrobiliśmy.

A być może nie wysiadłem z auta bo było po prostu zimno ;)

Zeraili
Ledwo się telepie
Ledwo się telepie
Posty: 19
Rejestracja: czw, 15 sty 2009, 13:35

Postautor: Zeraili » czw, 29 sty 2009, 11:13

Kursant powinien umieć sprawdzić działanie świateł zewnętrznych pojazdu.

Czyli jak sprawdzisz czy wszystkie żarówki w reflektorze świecą nie wychodząc z pojazdu ?

Instrukcja egzaminowania jest akurat jasna w tym względzie.
Pocieszające jest to, że już ktoś tam w górze wymyślił że wskazywać będzie się losowo płyny eksploatacyjne itp. Co pozwoli skrócić czas biegania wokół pojazdu. Poza tym element stresowy czasami powoduje że kursant się zgubi i ma po egzaminie już podczas pierwszego zadania, choć będzie świetnie przygotowany do jazdy w warunkach miejskich.

Czas pokaże co dadzą zmiany.

pozdrawiam

Awatar użytkownika
Hipek_01
Moderator / Admin
Moderator / Admin
Posty: 2146
Rejestracja: śr, 19 lis 2008, 10:39

Postautor: Hipek_01 » czw, 29 sty 2009, 11:22

Co pozwoli skrócić czas biegania wokół pojazdu

Jeśli ktoś jest dobrze przygotowany, wskazanie miejsc uzupełniania płynów eksploatacyjnych to trzydzieści sekund. Ile zyskamy na wskazywaniu dwóch losowo?

Ogólnie jest dla mnie zagadką to, jak można się stresować sprawdzaniem świateł. Jest ich nieco ponad dziesięć i wszystkich używamy na co dzień. Jakim problemem więć jest nauczenie się, gdzie co jest i jak się włącza?

Zeraili
Ledwo się telepie
Ledwo się telepie
Posty: 19
Rejestracja: czw, 15 sty 2009, 13:35

Postautor: Zeraili » czw, 29 sty 2009, 11:37

oto część uzasadnienia wprowadzanych zmian

całość testu
http://bip.mi.gov.pl/pl/bip/projekty_ak ... 112008.pdf


W załaczniku nr 5 w tabeli nr 4 okreslajacej kryteria wykonania poszczególnych zadan egzaminacyjnych okreslonych w tabeli nr 1 ograniczono ilosc niezbednych do wykonania czynności podczas zadania pierwszego oraz ograniczono do 5 minut czas wykonania tego zadania. Dotychczas kandydat na kierowce musiał w trakcie egzaminu wskazac i stwierdzic działanie wszystkich świateł zewnetrznych pojazdu oraz wskazac i sprawdzic poziomy wszystkich płynów w pojezdzie. Nie był tak_e ograniczony czas wykonania tego zadania. Z uzyskanych informacji wynika, wykonanie tego zadania było bardzo czasochłonne, a czesto osby egzaminowane nie były w stanie w sposób sprawny wymienic poszczególnych nazw swiateł czy płynów. Czesto wiec nie wykonanie tego zadania stanowiło podstawe do wystawienia wyniku negatywnego z egzaminu. Ograniczenie umiejętności sprawdzenia swiateł i poziomu płynów do sprawdzenia wyłacznie 2 wybranych losowo spowoduje, osoby egzaminowane beda uczone rozpoznawania wszystkich swiateł i sprawdzania poziomu wszystkich płynów, a na egzaminie zaprezentuja swoja wiedze wybiórczo. Ograniczy to czas niezbedny do wykonania zadania i zmniejszy stres osób egzaminowanych. Czas trwania wykonania zadania został ograniczony do 5 minut ze wzgledów praktycznych. Z dzisiejszego doświadczenia wynika, że niektóre osoby egzaminowane, celowo przedłużały w nieskonczonosc czas trwania zadania liczac na podpowiedz wynikajaca ze zniecierpliwienia egzaminatora.

Oczywiście osoba dobrze przygotowana jest wstanie zrobić to sprawnie. Natomiast częste przypadki wynikające ze stresu polegają właśnie na przerwaniu egzaminu na 1 zadaniu.

Spróbuj na kimś znajomym co ma wiele lat prawo jazdy, żeby zrobił Ci taki przegląd, ciekaw jestem jak wyjdzie. ;)

pozdrowionka

Awatar użytkownika
Hipek_01
Moderator / Admin
Moderator / Admin
Posty: 2146
Rejestracja: śr, 19 lis 2008, 10:39

Postautor: Hipek_01 » czw, 29 sty 2009, 11:46

Czytałem już wcześniej to uzasadnienie i znam powody wprowadzenia tego przepisu. Pytanie pozostaje aktualne: jakim problemem jest nauczenie się na pamięć, gdzie co jest?

Spróbuj na kimś znajomym co ma wiele lat prawo jazdy, żeby zrobił Ci taki przegląd, ciekaw jestem jak wyjdzie.
Spróbuj zadać kilka pytań o przepisy PRD, zobaczysz, jakie kwiatki wyjdą ;)

Egzamin to zawsze loteria - jeśli ktoś się stresuje, to ryzykuje niezdaniem, niezależnie, czy to egzamin na prawo jazdy, czy na uczelni.

Zeraili
Ledwo się telepie
Ledwo się telepie
Posty: 19
Rejestracja: czw, 15 sty 2009, 13:35

Postautor: Zeraili » czw, 29 sty 2009, 12:57

Wiem co wychodzi :) z pytań itp. Z obsługi pojazdu, z techniki jazdy.

Tylko sprawdzić sobie światła każdy kierowca powinien umieć, w końcu to proste, i nie wymaga szczególnej wiedzy z zakresu prawa. A jednak tego nie wiedzą.

Jaki to problem nauczyć się ? Żaden, problem polega na tym, że nie przywiązuję się wagi do tego i efekty są na egzaminie.

Więc jaki morał z tego ?

Nastka55
Śmiga, aż miło
Śmiga, aż miło
Posty: 168
Rejestracja: pn, 05 sty 2009, 11:40

Postautor: Nastka55 » czw, 29 sty 2009, 12:59

mysle ze najpierw trzeba nauczyc sie podstaw tj.światla czy plyny w samochodzie zeby potem zabrac sie do kierowania pojazdem:)

andrzej716
Stoi w miejscu
Stoi w miejscu
Posty: 1
Rejestracja: wt, 07 paź 2014, 14:44

Re: swiatla do pokazania na egzaminie

Postautor: andrzej716 » wt, 07 paź 2014, 14:49

Jestem takiego samego zdania co kolega wyżej, najpierw podstawy, a potem zabieramy się za kierowanie pojazdem.

Awatar użytkownika
kamill890
Stoi w miejscu
Stoi w miejscu
Posty: 2
Rejestracja: śr, 05 lis 2014, 10:46

Re: swiatla do pokazania na egzaminie

Postautor: kamill890 » śr, 05 lis 2014, 10:58

Z tego co widzę to każdy zapomniał o najważniejszym świetle jakim jest światło wstecznie, które możemy sprawdzić zapalając zapłon i wbić bieg wsteczny.

olafur
Stoi w miejscu
Stoi w miejscu
Posty: 2
Rejestracja: pt, 06 mar 2015, 9:40

Re: swiatla do pokazania na egzaminie

Postautor: olafur » pt, 06 mar 2015, 9:43

A teraz nie jest tak, że się losuje jedno światło?


Wróć do „Pytania do Instruktora”



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości